Elke maaltijd die enzymen?

Wanneer uw lichaam niet voldoende voedingsstoffen op kan nemen om dit om te zetten naar energie, kan dit gevolgen hebben voor u en uw lichaam.

Alvleesklier-enzymen werken niet doordat ze in de bloedbaan worden opgenomen, maar zijn direct werkzaam in de dunne darm om daar het eten te verteren. Als uw alvleesklier onvoldoende alvleesklier-enzymen maakt, ontstaat de situatie dat het eten niet goed kan worden verteerd. Het is daarom belangrijk dat u bij elke maaltijd alvleesklier-enzymen gebruikt.

Vitamine tekorten

Uw lichaam maakt de meeste vitamines die het nodig heeft om gezond te blijven niet zelf aan. Dat betekent dat ze via gezonde voeding het lichaam moeten binnenkomen en vervolgens moeten worden opgenomen.

Klik en lees meer over vitamine tekorten

Er zijn dertien verschillende vitamines. Negen van deze vitamines zijn oplosbaar in water en vier zijn oplosbaar in vet.

In water oplosbare vitamines

B1, B2, B3, B5, B6, B8, B11, B12 en vitamine C.

Het menselijk lichaam kan deze vitamines niet opslaan. Ze moeten daarom dagelijks aangevuld worden.

In vet oplosbare vitamines

Vitamine A, D, E en K.

Deze vitamines hebben vet nodig om correct door het lichaam opgenomen te kunnen worden.

Klik en lees meer over vitamine A

*Vitamine A zorgt voor een goed functionerend immuunsysteem.

Vitamine A zorgt ervoor dat het immuunsysteem goed functioneert*. Daarnaast is vitamine A goed voor de huid, haar en tandvlees en voorkomt het nachtblindheid. Deze vitamine zit in vis, lever, melkproducten zoals vla, yoghurt en halvarine en margarine.


Klik en lees meer over vitamine D

Vitamine D is nodig voor stevige botten en tanden. Zonlicht is de belangrijkste bron voor het aanmaken van vitamine D. Ongeveer twee derde deel van de hoeveelheid vitamine D die uw lichaam per dag nodig heeft, wordt op deze manier aangemaakt. De rest komt uit voeding.

Vitamine D komt voornamelijk voor in voedingsmiddelen van dierlijke herkomst. In Nederland wordt vitamine D aan margarine, halvarine en bak- en braadproducten toegevoegd.


Klik en lees meer over vitamine E

Vitamine E houdt de huid, zenuwen, spieren, rode bloedcellen en het hart gezond. Het helpt ook om hart- en vaatziekten te voorkomen. Vitamine E komt voornamelijk voor in plantaardige olie, noten, graanproducten, muesli en sesamzaad. Ernstige verschijnselen als gevolg van een vitamine E-tekort zijn zeer zeldzaam.


Klik en lees meer over vitamine K

Vitamine K ten slotte is vooral nodig voor de bloedstolling. Het wordt grotendeels in de dikke darm aangemaakt. Vitamine K zit bijvoorbeeld in broccoli en spinazie.

Vitaminetekort door verminderde werking van de alvleesklier

Een tekort aan het alvleesklier-enzym lipase is de voornaamste oorzaak van een verminderde werking van de alvleesklier. Het gevolg is, dat het vet dat via de voeding binnenkomt niet wordt verteerd en niet wordt opgenomen door het lichaam. Er bestaat een kans op een tekort aan de in vet oplosbare vitamines.

Verminderde botmassa

Vitamine D speelt in de darmen een rol bij de opname van calcium, een belangrijke bouwsteen van uw botten. Het meest bekende gevolg van een vitamine D tekort is een verminderde botmassa.

Klik en lees meer over verminderde botmassa

Verminderde botmassa door vitaminetekort

*Osteopenie is de voorloper van Osteoporose.

Een verminderde botmassa wordt ook wel osteopenie* genoemd. Bij deze aandoening is de stevigheid van het bot afgenomen.

Osteoporose is het gevorderde stadium van osteopenie. Bij osteoporose is er sprake van een verhoogd risico op botbreuken.

Andere klachten die kunnen ontstaan:

  • pijn in de rug als gevolg van ingezakte wervels;
  • afname van lichaamslengte als gevolg van een kromme rug door ingezakte wervels;
  • darm- en blaasklachten, omdat organen in de knel komen;
  • problemen met het evenwicht.

Een juiste hoeveelheid enzymen per maaltijd of tussendoortje, zorgt ervoor dat u de in vet oplosbare vitamines, A D E en K, wel kunt opnemen. Dit kan problemen zoals hierboven beschreven, helpen voorkomen.